Chopinowskie sacrum i profanum

Dzięki 27. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Sakralnej Gaude Mater, w polskich świątyniach mają okazję wybrzmieć największe dzieła historii muzyki, które z koncertowych sal filharmonii przenoszone są do wnętrz kościołów. W czwartkowy wieczór w klasztorze jasnogórskim wybrzmiała muzyka Fryderyka Chopina, to pierwszy koncert tego wybitnego kompozytora na Jasnej Górze.

Przy fortepianie w Bazylice Jasnogórskiej zasiedli Konrad Skolarski oraz Piotr Paleczny. W pierwszej części koncertu Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus, towarzyszącą pianistom, prowadziła Anna Duczmal – Mróz. W drugiej części za pulpitem stanęła Agnieszka Duczmal. Przy akompaniamencie smyczków pianiści wydobyli z twórczości Chopina jego największe emocje, wzruszenia i przeżycia, a sfera sacrum istniała równolegle obok sfery profanum.

Dla Piotra Palecznego, jednego z najwybitniejszych polskich pianistów, występ na Jasnej Górze był ogromnym przeżyciem:

[audio:http://fiat.fm/wp-content/uploads/2017/05/1-Piotr-Paleczny.mp3]

Piotr Paleczny, choć muzykę Fryderyka Chopina zna już doskonale, wielokrotnie wykonując ją na scenach całego świata, wciąż odkrywa w niej coś nowego. To nowe miejsca, w których może tę muzykę prezentować, sprawiają, że Chopin wciąż fascynuje i zadziwia:

[audio:http://fiat.fm/wp-content/uploads/2017/05/2-Piotr-Paleczny.mp3]

Dla Anny Duczmal – Mróz koncert chopinowski na Jasnej Górze to występ pełen emocji, właśnie ze względu na miejsce, w jakim mogła wraz z orkiestrą go wykonać:

[audio:http://fiat.fm/wp-content/uploads/2017/05/3-Anna-Duczmal-Mróz.mp3]

Koncert zatytułowany „Chopin – sacrum i profanum” był doskonałą okazją, by postawić pytanie, czy twórczość kompozytora można wpisać w dorobek muzyki sakralnej. Ks. Mikołaj Węgrzyn, duszpasterz środowisk artystycznych, nie ma żadnych wątpliwości:

[audio:http://fiat.fm/wp-content/uploads/2017/05/4-ks.-Mikołaj-Węgrzyn.mp3]

Zgromadzona w Bazylice publiczność owacjami na stojąco dziękowała artystom za ten niezapomniany koncert. Piotr Paleczny odwdzięczył się bisem i wielokrotnie kłaniał się wzruszony. Dzięki 27. edycji festiwalu Gaude Mater, Chopin wzniósł się ponad profanum, aż do sacrum muzycznego i duchowego.