Czytelnia szkicowników podczas FDS „Czytaj!”

czytelnia_szkicownikow_1

Piąta edycja Festiwalu Dekonstrukcji Słowa „Czytaj!” rozpoczęła się 21 września o 16.00 od akcji flash-mobowej w centrum miasta – na tzw. Kwadratach. O 17.00 w czytelni Biblioteki Publicznej im. dr. Władysława Biegańskiego rozpoczął się projekt „Czytelnia Szkicowników” – przygotowany specjalnie na „Czytaj!a” przez Szymona Wiatra i Adama Rokowskiego. Autorzy projektu, odwołując się do tradycyjnie rozumianego szkicownika, jako zszytych, sklejonych, zbindowanych kartek w formie książki, jak i szkicownika będącego zapisem cyfrowym, fotograficznym, zaproponowali wyprawę w świat plastycznych wprawek, prób i szkiców, na co dzień niedostępny dla postronnych, skrywany przed ciekawskim okiem niepowołanych osób.
Szkicownik można czytać jak książkę – czytamy w tekście przygotowanym przez Rokowskiego i Wiatra – , ale ogląda się go jak obraz, a obraz z dużą ilością kartek wygląda jak książka. Obraz-książka, książka-obraz. „Ksiobraz”? Szkicowniki się ogląda, ale one przecież nie mają zbyt wielu widzów, nie wystawia się ich, należą raczej do osobistej, wręcz intymnej sfery komunikacji artysty z jego odbiorcą, a często jedynym odbiorcą jest tylko autor szkiców. Jak wielu szkicowników nigdy nie będzie nam dane obejrzeć?Ile niepowstałych dzieł mieści się w szkicowniku – niepowstałych, albo może nie-powstałych – zależy gdzie postawić dywiz (czy w ogóle go warto stawiać?) Dzieła niepowstałe, ale zaczęte – szkice dzieł, z których tylko część zostanie pokazanych światu. Na ile szkicownik jest (może być) skończonym dziełem? Szkic dzieła już jest dziełem w pewnym stopniu powstałym, albo stającym się. In statu nascendi. A ile w szkicowniku jest rzeczy, których nie chcielibyśmy pokazać? Jakie osobiste notatki się tam znajdują? Ile ważnych numerów telefonu do nieważnych osób, nieważnych list zakupów ważnych rzeczy?

Czytelnia Szkicowników okazała się być bardzo trafionym pomysłem. Artyści siedzieli przy stolikach, gotowi do pokazaniach swoich – często bardzo prywatnych i skrywanych – prac, gotowi do rozmów. I właściwie przez cały czas mieli co robić, mieli z kim rozmawiać. A szkicowniki mieli różne – od tradycyjnych zeszytów po elektroniczne urządzenia. Nie to było ważne – ważna była przestrzeń spotkania autora i odbiorcy.

AM

Uczestnicy projektu:

Małgorzata Śmietana – absolwentka filozofii oraz grafiki w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Przygotowuje się do obrony dyplomu na kierunku malarstwo.

Mateusz Grymek – studiuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie; w Pierwszej Pracowni Interdyscyplinarnej prof. Zbigniewa Bajka. Założyciel i Przewodniczący Interdyscyplinarnego Koła Artystyczno-Naukowego na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 2013 roku Przewodniczący Wydziałowej Rady Samorządu Studenckiego na Wydziale Malarstwa. Stypendysta Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie dla najlepszych studentów, 2013/2014 oraz 2014/2015. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, wideo oraz organizacją i aranżacją wystaw. Tworzy obiekty i instalacje. Zorganizował 2 wystawy indywidualne, 25 zbiorowych, uczestniczył w ok. 40 wystawach i pokazach zbiorowych.

Dominika Puchała – studiuje grafikę na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, wzięła udział w 7 wystawach zbiorowych, uprawia wszystkie dyscypliny artystyczne, zdobywałaby medale gdyby były, ale że nie ma, więc musi zadowolić się zaschniętymi tubkami po farbach.

Paulina Ortenburger: Studia magisterskie odbyła w Pracowni Komunikacji Wizualnej prowadzonej przez dr hab. Ewę Stopę-Pielesz i prof. Michała Klisia na kierunku Wzornictwo, Wydziale Projektowym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Dyplom magisterski obroniła z wyróżnieniem w 2014 r., specjalizując się w Projektowaniu Ilustracji Naukowej. Bierze czynny udział w projektach interdyscyplinarnych z obszaru sztuki i nauki. W tym w „Pejzaż dźwiękowy Częstochowy, „I stało się światło” (przy współpracy Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, Instytutu Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Instytutu Fizyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie). W 2013 r. miała wystawę indywidualną zatytułowaną „Miejsce w ruchu czyli nie-statyczność przestrzeni. Wędrówki wizualne”. W oparciu o otrzymane Stypendium Artystyczne Prezydenta Częstochowy(2014) przygotowała cykl prac ilustrujących treści psychoedukacyjne z których korzystają pacjenci w szpitalach..

Marta Raźniewska – absolwentka Instytutu Sztuki w Częstochowie. Dyplom z grafiki projektowej obroniła z wyróżnieniem. Zajmuje się grafiką komputerową, rysunkiem i malarstwem. Ma również na swoim koncie wyjazdy stypendialne do Belgii (nagroda Grand Prix w konkursie „FOLKLORIADA” 2012), Słowacji (program Erazmus 2009/2010), oraz Francji (program Leonardo 2005), gdzie został zrealizowany projekt nowoczesnej publikacji i składu książki. Należy do międzynarodowej organizacji Virtal Reality-IVRPA.

Adam Rokowski – studia w Instytucie Plastyki WSP w Częstochowie (obecnej Akademii im. Jana Długosza), dyplom w pracowni malarstwa prof. Wincentego Maszkowskiego, obroniony z wyróżnieniem w 2002 roku. Od 2009 roku doktorant na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie.
Pod kierunkiem prof. Zbigniewa Bajka przygotowuje pracę pt. Obraz: odbicie – imitacja. Autor 10 wystaw indywidualnych i uczestnik ponad 20 wystaw zbiorowych. Zazwyczaj malarz, coraz częściej rysownik oraz grafik in spe. Współautor cyklicznej ogólnopolskiej wystawy i konkursu Biennale Młodych „Piękne Sztuki” w MDK w Radomsku, wystawy grafiki i rysunku „Ślady Czarnego Kota” w Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie.

Szymon Wiatr – z wykształcenia językoznawca, z zawodu grafik. Rysunku uczy się w częstochowskiej pracowni Adama Rokowskiego. Zajmuje się także fotografią oraz tłumaczeniem tekstów serbsko-chorwackich i słowackich.

Izabela Liżewska – studiuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie; w Pierwszej Pracowni Interdyscyplinarnej prof. Zbigniewa Bajka na Wydziale Malarstwa. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, wideo, fotografią i tkaniną artystyczną. Tworzy instalacje, obiekty i animacje. Jest organizatorką wystaw i projektów artystycznych. Zorganizowała 2 wystawy indywidualne, uczestniczyła w ok. 20 wystawach i pokazach zbiorowych. Wiceprzewodnicząca Wydziałowej Rady Samorządu Studenckiego oraz Interdyscyplinarnego Koła Artystyczno-Naukowego na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Martyna Kowalczyk – studentka V roku ASP w Łodzi. Choć studiuje na kierunku Intermedia, szyje z filcu i zajmuje się wideo, lubi mówić o sobie „rysownik”. Rysunek jest dla niej punktem odniesienia we wszystkim, czym się zajmuje. Szczególnie bliska jest jej stylistyka komiksu. Wychodzi z założenia, że szkicownik należy mieć zawsze przy sobie. Jest on zbiorem osobistych przemyśleń, wskazówek, a także pierwszym recenzentem nakreślonych w nim pomysłów.

źródło informacji o autorach – organizatorzy

zdjęcia: Aleksandra Mieczyńska