Katarzyna Suska-Zagórska – anielski głos z Częstochowy

Jednym z najważniejszych punktów XIX Święta Muzyki był koncert jubileuszowy Katarzyny Suskiej-Zagórskiej. Śpiewaczka 30 lat na scenie świętowała na scenie kameralnej Filharmonii Częstochowskiej, wybierając do repertuaru na ten dzień swoje ulubione utwory. Na fortepianie artystce towarzyszył Maciej Zagórski:

[audio:https://fiat.fm/wp-content/uploads/2017/11/Katarzyna_Suska_Zagorska_jubileusz_22_11.mp3]

Aleksandra Mieczyńska

Fot. Zbigniew Burda/Filharmonia Częstochowska

Katarzyna Suska (mezzosopran), śpiewaczka występująca w spektaklach operowych, koncertach oratoryjnych i recitalach pieśniowych. Absolwentka Filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Izabelli Jasińskiej – Buszewicz (Wydział Wokalno – Aktorski). Stypendystka Fonds Alex de Vries w Antwerpii (Belgia) oraz Radia Belgijskiego, Associacion Musicale w Villecroze (Francja), polskiego Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Rządu Włoskiego (Mediolan 1988). Występuje z orkiestrami symfonicznymi w Polsce i poza granicami, mając w repertuarze ok. 80 utworów oratoryjno – kantatowych. Brała udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych (La Chez Dieu, Festiwal Berlioza w La Cote Saint Andre, Festiwal Operowy w Vaison la Romain ( Francja), Festiwal Aphrodite w Pathos (Cypr), Festiwal Operowy w Xanten, Greifswalder Bachwoche (Niemcy), Festiwal Millenium Pace w Walencji ( Hiszpania), Festiwal Muzyczny w Soro (Dania), Festiwal Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Gaude Mater w Częstochowie, Festiwal w Łańcucie, Dni Muzyki Organowej w Krakowie. Wystepowała pod batutą znakomitych dyrygentów, m.i. Helmutha Rillinga, Jerzego Maksymiuka, Alberto Zeddy, Kazimierza Korda, Jerzego Katlewicza, Walerego Gergieva, Willa Crutchfielda, Antoniego Wita, Krzysztofa Pendereckiego. W roku 1995 wystąpiła w roli Matki Ubu w operze Krzysztofa Pendereckiego Król Ubu w ramach Festiwalu Warszawska Jesień. W 2011 wystąpiła jako solistka koncertu z Narodową Filharmonią Ukrainy w Kijowie pod batutą Mykoły Diadiury. Była solistką Opery Śląskiej i Teatru Wielkiego w Łodzi. W 1992 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie rolą Rozyny w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Dotychczas zaśpiewała na scenie narodowej w 420 przedstawieniach, wykonując 25 partii operowych (razem w repertuarze posiada 33 role). Współpracowała z wybitnymi osobowościami sceny operowej m.in. z Placido Domingo, Jose Curą, Marią Fołtyn, Bohdanem Paprockim, Andrzejem Hiolskim, z ktorym nagrała płytę. Śpiewała m.in.: we Francji, Belgii, Holandii, Danii, Hiszpanii, Portugalii, Słowacji,Turcji, USA Luxemburgu, w Niemczech, Szwajcarii, i na Litwie. Katarzyna Suska dokonała wielu prawykonań muzyki współczesnej, a także premierowych wykonań dzieł polskich za granicą. Jest pierwszą w Polsce wykonawczynią partii wokalnej w balecie Zorba Mikisa Theodorakisa. Wielokrotnie wykonywała ten utwór pod batutą kompozytora na zagranicznych tournee. Brała także udział w pierwszej inscenizacji opery dziecięcej Marty Ptaszyńskiej Pan Marimba w Teatrze Wielkim w Warszawie (1998). Nagrała 12 płyt, głównie dzieł oratoryjnych (w tym 3-krotnie Requiem W. A. Mozarta) oraz dwa recitale pieśni z pianistą Maciejem Zagórskim. Jest laureatką konkursów wokalnych m.in. Konkursu Luciano Pavarottiego w Filadelfii, oraz nagród: Złota Maska (za kreację Carmen w operze Bizeta), Złota Płyta (za udział w nagraniu opery Halka w Teatrze Wielkim w Warszawie,1999). Prowadzi działalność pedagogiczną i wykładowczą w licznych uczelniach. Jest jurorką międzynarodowych i krajowych konkursów wokalnych oraz autorką prac naukowych z dziedziny wokalistyki i teatru. W roku 2015 została odznaczona Medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury polskiej.

Informacje za: AJD Częstochowa