Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” po raz 25.

małgorzata nowak

Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w tym roku świętuje jubileusz 25-lecia. Z dyrektorem Festiwalu, Małgorzatą Zuzanną Nowak rozmawia Aleksandra Mieczyńska

Piękny jubileusz.

– Piękny, bo 25 lat to ćwierćwiecze.

Z przygodami…

– Z pięknymi przeżyciami – będzie co wspominać.

Program, który został przygotowany jest bardzo bogaty. Koncerty będą się odbywać nie tylko w Częstochowie.

– Od 2013 roku Festiwal ma nową formułę. Poza koncertami w Częstochowie, która w dalszym ciągu jest sercem festiwalowych prezentacji, wychodzimy poza nasze miasto. W tym roku „Gaude Mater” zabrzmi w dużych miastach – w Warszawie, Poznaniu, Bydgoszczy, Gdańsku. Po raz pierwszy gościć będziemy z koncertami w małych miejscowościach powiatu częstochowskiego, takich jak Mstów czy Wrzosowa. Miejscem festiwalowych prezentacji jest również Radomsko, z którym owocnie współpracujemy od wielu lat.

I ta współpraca się sprawdza.

– Jak najbardziej. Radomsko ma wspaniałą publiczność, dzięki konsekwentnej polityce kulturalnej władz i pracy tamtejszego Miejskiego Domu Kultury. Wspieranie ciekawych, a jednocześnie ambitnych projektów kulturalnych, przynosi dobry plon w postaci dużej grupy odbiorców.

Czerpiąc i z Częstochowy, i z Łodzi…

– Być może również mieszkańcy Częstochowy i Łodzi korzystają z oferty, ale przede wszystkim imprezy skierowane są do radomszczan. To bardzo budujące, że w mieście, które ma czterdzieści kilka tysięcy mieszkańców, jest tyle osób chętnych, np. do słuchania muzyki klasycznej. Poza koncertami „Gaude Mater” realizuję tam koncerty symfoniczne z udziałem orkiestry Akademii Muzycznej w Łodzi. Przyjeżdżamy tam z przyjemnością.

Czy wszystkie koncerty odbędą się w miejscach sakralnych?

– Poza koncertem radomszczańskim Włodka Pawlika w MDK-u, wszystkie koncerty znajdą swoje miejsce w świątyniach o pięknej architekturze i dobrej akustyce, m.in.: w Bazylice Jasnogórskiej, Katedrze Warszawsko-Praskiej, gdańskim kościele św. Mikołaja czy mstowskim kościele kanoników regularnych.

Bywało tak, że Filharmonia Częstochowska gościła koncerty.

– Owszem, podczas kolejnych festiwali korzystaliśmy z gościnności Filharmonii, choć ja jestem zwolenniczką prezentowania muzyki sakralnej we wnętrzach, do których jest pisana – bo w nich brzmi najlepiej, najpełniej.

Była i jest pisana.

– Powstawała przed laty, jak chociażby muzyka pisana dla działającej w XVIII wieku na Jasnej Górze kapeli i powstaje obecnie. Bardzo nas cieszy, że również Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” jest inspiracją dla kompozytorów i miejscem premierowych wykonań. Każdego roku na Jasnej Górze w ramach Festiwalu prezentowana jest nowa kompozycja liturgiczna. 2 maja podczas Mszy św. inauguracyjnej zostanie wykonana „Missa pro Maria” Aldony Nawrockiej, niegdyś laureatki Międzynarodowego Konkursu Młodych Kompozytorów „Musica Sacra”. Utworów tegorocznych laureatów będzie można posłuchać 3 maja w kościele ewangelicko-augsburskim w interpretacji Scholi Cantorum Gedanensis. Podczas tego koncertu zostaną również wręczone nagrody laureatom konkursu. I i III nagroda powędruje do kompozytorów polskich, II nagroda pojedzie do Wilna – laureatką została młoda kompozytorka z Litwy.

Czyli ci wszyscy, którzy z dobrodziejstw 25. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” zechcą jako słuchacze korzystać, będą mieli okazje do tego, żeby odbyć swoistą podróż w czasie poprzez muzykę sakralną?

– Ci wszyscy, którzy skorzystają z festiwalowych koncertów, będą mogli obcować z wyjątkowymi występami wyjątkowych artystów. Myślę, że publiczność festiwalową ucieszy informacja, że Rada Artystyczno-Programowa zdecydowała w tym roku o zaproszeniu artystów, którzy już na Festiwalu gościli i byli największymi wydarzeniami jego poprzednich edycji.

25. edycja zobowiązuje.

– Zapraszając wykonawców już w Częstochowie oklaskiwanych, przypominamy historię festiwalu. Po raz kolejny usłyszymy Adreasa Scholla, który śpiewał w 2011 roku podczas koncertu z okazji beatyfikacji Jana Pawła II na Wałach Jasnogórskich. Ponownie do Częstochowy przyjedzie zespół The King’s Singers i wirtuoz gitary flamenco Paco Peña. Będziemy również gościć wykonawców polskich – dwa znakomite chóry: Schola Cantorum Gedanensis i „Camerata Silesia”. Zaproszenie przyjął również Włodek Pawlik, ubiegłoroczny zdobywca Grammy. Jego „Misterium Stabat Mater” na fortepian i chór gregoriański tym razem zabrzmi we wnętrzu Bazyliki Jasnogórskiej. Festiwal zakończy koncert z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Częstochowskiej oraz izraelskiej sopranistki – Tali Or.

Do artystów już festiwalowej publiczności znanych dołączą nowi, m.in. Arvo Pärt, najwybitniejszy twórca muzyki sakralnej, Estończyk, który w tym roku kończy 80 lat. To dla nas wielki zaszczyt, że w Częstochowie, na Jasnej Górze będziemy mogli gościć tak wybitnego twórcę i na Festiwalu świętować Jego 80. urodziny. Pobyt kompozytora to również wielkie zobowiązanie dla Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater – organizatora Festiwalu.

Ten koncert odbędzie się w piątek, 1 maja o godzinie 18.00 w Bazylice Jasnogórskiej. Cały program jest już dostępny na stronie Festiwalu. Wynika z niego, że wszystko zacznie się dzień wcześniej, w Warszawie.

– Zaczynamy w Warszawie 30 kwietnia „Misterium Stabat Mater” Włodka Pawlika, a kończymy w Gdańsku 8 maja koncertem Polskiego Chóru Kameralnego z okazji 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej. Poza tymi datami organizujemy, już po raz drugi, koncert w zabytkowym opactwie benedyktyńskim w Brauweiler pod Kolonią, 30 maja. Koncert realizowany jest we współpracy z archidiecezją kolońską, na podstawie zawartej umowy, obowiązującej do 2019 roku.

Powiedzmy jeszcze słów kilka na temat imprez, które Festiwalowi towarzyszą, a niekoniecznie są wydarzeniami muzycznymi.

– Tych wydarzeń nie jest w tym roku dużo. Stawiamy przede wszystkim na muzykę, bo przecież to jest festiwal muzyki sakralnej. Skromny tegoroczny budżet festiwalu nie sprzyjał również imprezom towarzyszącym. 1 maja, przed koncertem inauguracyjnym na Jasnej Górze, będzie można uczestniczyć w otwarciu wystawy Biblijnej Drogi Krzyżowej Agaty Padoł-Ciechanowskiej. W sobotę 2 maja o 17.00 zapraszamy do sali widowiskowej parafii św. Zygmunta na spotkanie z Leszkiem Mądzikiem. To postać znana bywalcom festiwalowym z prezentacji kolejnych spektakli Sceny Plastycznej KUL, ale również z plakatów festiwalowych. Leszek Mądzik trzykrotnie podjął się zaprojektowania plakatu – jest autorem również tegorocznych materiałów reklamowych. Uzupełnieniem spotkania z artystą miał być plenerowy pokaz jego 70 prac. Wystawę tę – znaną w Polsce jako „Galeria na płocie”, której ideą jest wpisanie sztuki w przestrzeń miasta, aby obcowali z nią zwykli przechodnie, prezentował Lublin i Warszawa. Nie udało się w Częstochowie – Urząd Miasta nie wydał zgody na umieszczenie prac na ogrodzeniu parków miejskich w Alei Sienkiewicza. Szkoda, bo ekspozycja cieszyłaby oczy nie tylko częstochowian, ale również przyjeżdżających gości, pielgrzymów.

Podsumowując, wszystko zacznie się 30 kwietnia w Warszawie, ale nie ominie naszego miasta, które jest sercem Festiwalu.

– W Częstochowie odbędzie się sześć koncertów i inauguracja liturgiczna. W dniach 4-7 maja na Jasnej Górze spotkają się naukowcy na międzynarodowej sesji, której przedmiotem będą działania muzyczne podejmowane i kultywowane na przestrzeni wieków w różnych klasztorach. Towarzyszyć jej będzie koncert muzyki cerkiewnej. Mamy jeszcze koncerty nieopodal Częstochowy. Na muzykę jasnogórską zapraszamy 3 maja do kościoła we Wrzosowej, a na polifoniczne śpiewy Gruzji do kościoła przyklasztornego we Mstowie, a miłośników chorału gregoriańskiego do Sanktuarium w Leśniowie.

Bilety na koncerty można już kupować w kasach Filharmonii Częstochowskiej lub przez internet na www.ticketpro.pl.

Pięknie dziękuję za rozmowę.

Dziękuję i zapraszam na koncerty festiwalowe.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki