Częstochowskie organy zabrzmią już w sobotę

Częstochowskie Dni Muzyki Organowej to festiwal organizowany od 2005 roku przez Towarzystwo Muzyczne. Główną idą jest prezentowanie muzyki organowej w różnych odsłonach.

Tegoroczną edycję rozpoczniemy 5 października recitalem Michała Kopycińskiego z Lublina, który przywiezie ze sobą na koncert fisharmonię Mustel z 1904 roku, stąd oprócz repertuaru na organy usłyszymy także kompozycje pisane na ten szczególny instrument.

Przedstawiamy pierwszego solistę, który już w najbliższą sobotę 5.10 zainauguruje festiwal:

Michał Kopyciński urodził się w Lublinie. Tam też ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w klasie Sławomira Kurczaby. Naukę kontynuował na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku, początkowo u prof. Andrzeja Chorosińskiego i dr Bartosza Jakubczaka, następnie w klasie organów prof. Jana Bokszczanina. W latach 2016-2017 studiował w Królewskim Konserwatorium w Antwerpii w klasie organów, fisharmonii i kameralistyki prof. Jorisa Verdin.

Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów: Jane Parker Smith, Thomasa Trottera (Anglia), Raula Prieto Ramireza (Hiszpania), Ulricha Walthera (Niemcy), Konstantina Volostnova, Alexeya Schmitova (Rosja), Petera van Dijk (Holandia), Maurizio Maffezzoli, Lorenza Ghielmiego (Włochy), Kevina Bowyer’a (Szkocja) i Gary’ego Verkade (Szwecja).

Od 2014 roku sprawuje funkcję Prezesa Fundacji Sono Organi. Jest ponadto dyrektorem artystycznym „Świętokrzyskich Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej” w Lublinie. W latach 2018-2021 prowadził zajęcia z fisharmonii oraz kameralistyki organowej w Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku. W swoich zbiorach posiada cztery cenne fisharmonie: amerykańskąfirmy „Estey” z Brattleboro w stanie Vermont z lat 20-tych XX wieku, francuskiej firmy „Alexandre” z 1862 roku, niemieckiej firmy „J&P Schiedmayer” z 1873 roku,oraz najcenniejszą paryskiej firmy Mustel z roku 1904. W 2018 roku wspólnie z pianistą Tomaszem Jeleniewskim stworzył pierwszy w Polsce duet w składzie fisharmonia, fortepian o nazwie „Duet na 149 klawiszy”. Prowadzi czynną działalność koncertową w kraju i za granicą (Hiszpania, Niemcy, Włochy, Belgia, Litwa, Ukraina).