Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej

organy

21 sierpnia o godzinie 17.00 odbędzie się drugi koncert w ramach Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. W Kościele Ewangelicko-Augsburskim przy ulicy Śląskiej 20, na harfie zagra Małgorzata Komorowska, a na organach i klawikordzie Maria Erdman. Wstęp wolny.

Małgorzta A. Komorowska – harfa, harfa celtycka.

Harfistka, wszechstronny muzyk prowadzący wielokierunkowe działania artystyczne, pedagog, muzykoterapeuta, oligofrenopedagog. Studiowała u wybitnej polskiej harfistki prof. Bogumiły Lutak -Modrinć (dyplom z wyróżnieniem, 1994). Grę na harfie doskonaliła na kursach mistrzowskich, m.in. u Susan Mildonian, Ursuli Holliger. Współpracuje z wieloma filharmoniami i orkiestrami w kraju (grała m.in. z Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Narodową, Filharmonią Poznańską, Capellą Bydgostiensis) i zagranicą (Continentals Orchestra & Choir, New European Orchestra). Jest członkiem Christian Art Centre z siedzibą w Rotterdamie. Koncertuje solowo oraz z wybitnymi zespołami i solistami . Prezentuje literaturę harfową w jej bogactwie gatunków i stylów: począwszy od muzyki korzeni: celtyckiej i irlandzkiej oraz latynoamerykańskiej / harfa haczykowa /, przez klasyczną aż po muzykę filmową, jazzową i rozrywkową.

Dokonała wielu nagrań muzyki klasycznej, m.in. Gloria Hosanna, z A Ceromony of Carolls B.Brittena (na chór i harfę, 1995), Metafrazy na flet i harfę (1998), Rajski ptak na sopran i harfę (2000), Water Spirit (2007), a także rozrywkowej i jazzowej, udzielając solowego głosu swego instrumentu na płytach: M.Urbaniaka – Live in Holy City, Grzecha Piotrowskiego, „Zapominam o sobie” Mate.O /wł.aranż/, „Accustic Room 47”, „Transitus” J.Mencla, „Zimowe piosenki” Piasecznego/Krajewskiego. W kręgu jej zainteresowań są działania interdyscyplinarne: koncerty połączone z wernisażami, wykładami, a także muzykoterapią. Wraz z wybitnymi aktorami współtworzy spektakle muzyczno-literackie i poetyckie. Swoimi fascynacjami i doświadczeniami muzycznymi dzieli się z chorymi dziećmi podczas prowadzonych przez nią zajęć muzykoterapeutycznych.

Maria Erdman – organy klawikord

Ukończyła studia muzyczne w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, na dwóch wydziałach – Teorii Muzyki i Organów, oraz podyplomowe studia w zakresie gry na klawikordzie w Conservatorium van Amsterdam. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji „Pro Academia Narolense”, Fundacji „Festiwal Muzyki Sakralnej” oraz fundacji holenderskich. Występuje z koncertami na festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, jako solistka na klawikordzie i organach oraz kameralistka, szczególną uwagę poświęcając muzyce dawnej i muzyce doby Romantyzmu. Praktykę koncertową łączy z działalnością w dziedzinie Teorii Muzyki. Przygotowała wydanie wybranych utworów organowych Mieczysława Surzyńskiego”, oraz brała udział w pracach nad włoskim wydaniem Fiori Musicali Girolamo Frescobaldiego. W roku 2006 ukazał się w wydawnictwie „Acte Préalable” jej debiutancki trzypłytowy album z rejestracją „Arii z różnych Autorów zebranych z kancjonału S.S. Klarysek w Starym Sączu z 1768 roku. Projekt ten zdobył Grand Prix w ogłoszonym przez wydawnictwo „Acte Préalable” konkursie na nagranie w serii „Zapomniana Muzyka Polska” i jest pierwszym w Polsce nagraniem na klawikordzie. W 2013 roku nagrała utwory Feliksa Nowowiejskiego na organach katedry w Olsztynie. Maria Erdman uczy gry na klawikordzie w Akademii Muzycznej w Krakowie i PSM II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu. Prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Uczy gry na organach, klawikordzie i kursy basso continuo w ramach Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie. Jest związana jako organistka z Parafią Ewangelicko – Augsburską w Cieplicach Zdroju, gdzie znajdują się zabytkowe organy Gustava Heintze.

W programie:

Phantasia primi toni (Tabulatura Gdańska, 1591)

Orcombien (Tabulatura Gdańska, 1591)

Concerto (Kancjonał Dygulskiej, Sandomierz, przed 1796)

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Chromatyczna fantazja i fuga BWV 903

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788):

La Borchward (Polonaise)

La Gleim

z „Utworów charakterystycznych”

Antonio Vivaldi (1678-1741) Andante z koncertu na dwie mandoliny RV 532

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1849) – The Evening Bell na harfę i organy

William Croft (1678-1727) – Ground

Bernard Andres (ur.1941) – Canelle

O King of Univers – arr. Małgorzata Komorowska

Nancy Gustavson (ur. 1944) – Great day
Choćbym wszystko miała (2016) – arr. MałgorzataKomorowska

KimRobertson (ur. 1967) – Water spirit
AlfredoRolando Ortiz (1946) – Iguazu

Beata Młynarczyk – prowadzenie

źródło: Gaude Mater