KineDok w Pubie Szuflada

W środę, 8 marca w Pubie Szuflada, Aleja Tadeusza Kościuszki 18/20 rozpoczną się nieodpłatne pokazy najnowszych filmów dokumentalnych w ramach projektu KineDok. Na początek Cambridge – obraz opowiadający o najbiedniejszym zakątku Unii Europejskiej, cieszącym się względnie wysokim poziomem nauczania.

KineDok to unikalny międzynarodowy klub filmowy oraz alternatywna platforma dystrybucyjna skupiająca zarówno miłośników, jak i twórców kina dokumentalnego. Projekt umożliwia nie tylko obejrzenie prezentowanych dokumentów na dużym ekranie, ale również spotkanie z twórcami filmów i ich bohaterami w nieformalnym, kameralnym otoczeniu. W 2016 roku grupa państw biorących udział w projekcie, wśród których znajdziemy Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię czy Chorwację, poszerzyła się o nowych partnerów – Norwegię i Polskę.

Cambridge – 8 marca godz. 18.00

Dokument w poruszający sposób przedstawia codzienne życie mieszkańców najbiedniejszego zakątka Unii Europejskiej. Bułgarska wioska Dolni Tsibar znajdująca się w północnej części kraju, nazywana jest „romskim Cambridge”, gdyż dominująca w wiosce ludność romska szczególny nacisk kładzie na edukację, a młodzież może pochwalić się relatywnie wysokim poziomem wykształcenia. Znakomita bułgarska reżyserka rejestruje rok z życia małej wiejskiej szkoły podstawowej, w której nauczyciele starają się – pomimo braku środków – zapewnić dzieciom jak najlepszy poziom nauczania. Poprzez dokumentalną obserwację autorka wprowadza nas dyskretnie w życie całej społeczności: dzieci, rodziców, nauczycieli, którzy dzielą się swoimi historiami, planami na przyszłość i marzeniami. Przedstawiona w filmie szkoła pozornie jest taka sama jak inne szkoły, różnica polega na tym, że uczęszczają do niej dzieci romskie, które wciąż w społeczeństwie traktowane są jak obywatele drugiej kategorii i doświadczają dyskryminacji w wielu aspektach życia.

Wujek Tony, trzej głupcy i służba bezpieczeństwa – 15 marca godz. 18.00

W latach 60. i 70. w komunistycznej Bułgarii działało znakomite studio filmów animowanych, w którym tworzył jeden z najbardziej znanych bułgarskich animatorów, Donyo Donev. Był autorem wielu filmów krótkometrażowych oraz bardzo popularnej w kraju i za granicą serii animowanej „Trzej głupcy”. Jednakże, jak dowiadujemy się z filmu Miny Milevej i Veseli Koazakovej, za sukcesem Doneva stał jego asystent, animator Antoni Trayanov, tytułowy „wujek Toni”. Reżyserki dowodzą w filmie, że Donev i inni znani reżyserzy starszego pokolenia pracujący w studio byli uwikłani we współpracę z tajną policją. Rozmowy z „wujkiem Tonim”, materiały archiwalne z najważniejszych wydarzeń w historii Bułgarii oraz komentarz reżyserek tworzą fascynujący film, który zabiera nas w podróż w świat komunistycznej rzeczywistości, opanowanej przez korupcję i wszechobecną kontrolę państwa, w którym współpraca twórcza między artystami zależna jest od aparatu państwowego.

Królowa ciszy – 22 marca godz. 18.00

Denisa mieszka wraz z rodziną w nielegalnym romskim obozowisku na przedmieściach Wrocławia. W wolnych chwilach uwielbia oglądać bollywoodzkie filmy i odtwarzać podpatrzone w nich choreografie. Dziewczynka nie słyszy, nie potrafi też mówić, ma jednak niesamowitą zdolność angażowania innych dzieci w swoje zabawy. I kiedy starsi mieszkańcy obozowiska zajmują się codziennymi problemami, bohaterka filmu wraz z rówieśnikami tańczy wśród prowizorycznych budynków i zwierząt wałęsających się po obozie. Dzięki tańcowi i swojej wyobraźni dziewczynka tworzy swój kolorowy świat, który jest daleki od jej codziennego życia. Nakaz eksmisji otrzymany przez mieszkańców koczowiska wpłynie w decydujący sposób na dalsze losy bohaterki.

Dzieci Kaina – 29 marca godz. 18.00

Bohaterami tego wstrząsającego dokumentu są trzej mężczyźni, którzy spędzili swój najlepszy czas w więzieniu o zaostrzonym rygorze, skazani w młodości za morderstwo. Trzydzieści lat po wyroku opowiadają swoje historie, które twórcy filmu ilustrują również materiałami archiwalnymi z przesłuchań, w których skazani ze szczegółami opowiadają o dokonanych zbrodniach. Reżyserowi podczas rozmowy z bohaterami udało się nakłonić ich do wyjawienia najgłębszych sekretów, przed kamerą mówią o swoim życiu, planach na przyszłość, pobycie w więzieniu.